Iittala

Iittala er selskapet med samme navn som byen der alt startet. Året var 1881 og Iittala fabrikken var da kun et lite glassverk i byen Iittala sør i Finland.
Iittala
Iittala
450 produkter

Sortere på:

Popularitet
40 av 450 produkter

Iittala glass

I begynnelsen produserte Iittala fabrikken glass gjennom glassblåsing og glasspressing, men etterhvert som årene gikk utviklet Iittalas produksjon seg til å i tillegg inneholde blant annet porselen, bestikk og gryter. 

Funksjon og form

Iittala var en av de første glassfabrikkene i verden til å produsere porselen som hadde fokus på både funksjon og form, snarere enn å kun lage eksklusive middagsserviser.
Det store gjennombruddet kom i begynnelsen av funksjonalismen og modernismens tid. Da skapte Iittala design sammen med Alvar og Aino Aalto, Tapio Wirkkala og Kaj Franck. De var designere som produserte designklassikere som fremdeles gjenoppdages og verdsettes av nye generasjoner.
Glassfirmaet tilbød noe nytt, men også bærekraftig, tidlig og det har de fortsatt å gjøre. Selskapets mål er å hele tiden inspirere til en bedre hverdag og skape design som er tilgjengelig for alle, noe den fortsatte suksessen viser at de lykkes med gang på gang.

Internasjonal suksess

Den spesielle evnen til å kombinere både design og funksjon på en måte som tiltaler mange har gjort at firmaet har hatt stor suksess også utenfor Norden. Iittala fortsetter hele tiden å søke etter designere fra alle verdenshjørner å samarbeide med, noe som fremdeles er et vinnende konsept. 

Glass

Selv i dag er mange av produktene munnblåste. Ved å munnblåse glass får glasset mer karakter og hvert produkt blir unikt.
Arbeidet med å utvikle nye glassfarger pågår hele tiden og hittil har 200 farger blitt utviklet. Fra lyst til mørkt, fra gjennomsiktig til fargerikt. Det finnes noe for alle og det er derfor vanskelig å ikke finne noe som passer den personlige stilen.
Enda et tegn på at Iittala fortsetter å være aktuelle og anpasset etter den funksjonaliteten mange etterspør i dag, er at mange av glassene og skålene tåler oppvaskmaskin. Et veldig viktig aspekt for mange husholdninger i dag.
I dag er Iittalas vinglass et gitt element i mange hjem og utvalget er stort. Vinglass Esscence er den stilrene serien utviklet i 2001 av Alfredo Häberli. Tanken er at samme glass kan brukes til flere ulike typer drikke. Glassene er like vakre hver for seg som de er sammen. Et vinglass har samme høyde på stetten som et ølglass, noe som gjør at de er avslappende å hvile øynene på.

Iittalas logo

Den velkjente røde logoen ble laget i 1956 av designeren Timo Sarpaneva. Logoen ble da laget til hans i-kolleksjon, men ble senere logoen for selskapet. Den runde formen er et symbol for ovnen og i-en symboliserer pipen og glassboblen på toppen. Med andre ord et passende og vel gjennomtenkt design, helt i linje med Iittalas designfilosofi.

Bærekraftig design

I tillegg til å skape tidløs design jobber også Iittala aktivt for en designprosess preget av gjenbruk og sirkulær økonomi. Det innebærer at Iittala jobber for å minske virksomhetens avfall, akkurat som at selskapet vil hjelpe samarbeidspartnere sine til å gjøre det samme. Iittala jobber for et mer bærekraftig arbeid og målet for 2030 er at ikke noe avfall fra noen av virksomhetene skal trenge å sendes til avfallsdeponier. I stedet skal avfall resirkuleres eller gjenbrukes.
Iittala har allerede nå bevist at de har kommet et godt stykke på veien. I 2019 var de den første industrielle glassprodusenten som produserte produkter av glass som var fullstendig resirkulert. Glassavfallet som produktene ble produsert av kom fra glassverket i Finland.