Mattrender 2025
2025 er året vi tør å eksperimentere, bryte tradisjoner og revurdere våre matvaner – og vi ser en verden der lekenhet, bærekraft og snacking er på alles lepper!
Vi legger (forhåpentligvis!) årene med lavkonjunktur bak oss, der vi ble tvunget til å velge det billigste og tryggeste – og ser frem til noe nytt og spennende. Dette er noen av de store mattrendene vi vil se i året som kommer, der vi ser fremover – og noen ganger bakover – med en klype humor og nye idéer!
Småmåltider og snacking – en ny måte å spise på
Tidligere var det tre store måltider om dagen som gjaldt. Men i løpet av de siste årene har trenden med småmåltider vokst seg sterk, og stadig flere hopper på snackingbølgen. Ideen om å bryte de tradisjonelle måltidene for heller å fylle på med fire, fem eller til og med seks småmåltider i løpet av dagen, har blitt en revolusjon. Og det er ikke bare sunt – det er også fleksibelt og morsomt. Tenk frokostblanding i porsjonspakker eller en ostebit omgjort til et praktisk mellommåltid på farten. Småmåltider er her for å bli, og vi elsker det!
Fra nostalgi til mash-ups – smaker uten grenser
Kjenner du igjen følelsen av å ha lengtet etter mammas hjemmelagde middag i de tøffe årene med lavkonjunktur? Nå har vi fått nok av nostalgi og ser frem til å bryte ny vei med kjøkken fra alle verdens hjørner. Flere og flere kokker begynner å blande ulike matkulturer på en leken måte. For eksempel japansk-italiensk fusion, der japanske smaker blandes med italiensk: Spaghetti carbonara møter miso, sake og nori – en japansk vri på klassikeren! Den oppsiktsvekkende restauranten "Ugly Dumpling" i London er et godt eksempel, som serverer dumplings med fyll som curry paneer, ukrainsk potet og løk, og cheeseburger. Godt eller rart? La deg inspirere av lekenheten!
Bærekraft på menyen – bevisste valg
Det er ikke bare smakene som endres – også hvordan vi ser på bærekraft i matverdenen får stadig større oppmerksomhet. Fra redusert kjøttforbruk til å velge produkter som er produsert med tanke på miljøet. Etter et tilbakeslag på denne fronten under pandemi-årene, ser vi nå en økende bevissthet blant forbrukerne. Samtidig møter vi en ny form for "green fatigue", der selskapers miljøarbeid og troverdigheten deres blir stilt spørsmål ved. Flere ønsker konkrete tiltak, ikke bare løfter. Årets trender handler derfor mye om transparens og å gjøre bærekraft til en del av den daglige konsumeringen på en mer ekte måte.
Fruktluksus – dyrt blir trendy
Plutselig har supereksklusive frukter begynt å dukke opp på markedet – ananas som koster hundrelapper og hvite jordbær med aroma av ananas og vanilje. Dette er kanskje ikke så stort ennå her i Norge. I for eksempel Japan er premiumfrukt et statussymbol, der luksuriøse frukter vises frem som et tegn på velstand. Noen frukter er så eksklusive at de selges i displaybokser og er beskjært på en måte som gjør at de ikke kan plantes om!