Vilkår

Vil du vise priser med eller uten mva.?

Kjøpsvilkår

KJØPSVILKÅR

Generelt

For å få handle hos Cervera AS (www.cervera.no), kalt Cervera nedenfor, må du være over 18 år. Ved bestilling i vår nettbutikk opprettes kjøpsavtalen når betalingen din er godkjent.

Når du lager bestillingen din godkjenner du samtidig at ditt navn, fødselsnummer og ordreinformasjon registreres i vår kundedatabase. Informasjonen kan komme til å brukes til direkte markedsføring, statistiske formål og til å analysere kjøpeatferd for å kunne gi deg den beste opplevelsen på cervera.no Om du handler med en annen persons persondata, uten deres samtykke, og dette innebærer økonomisk tap eller annen skade for Cervera, kommer dette til å bli politianmeldt.

Vi reserverer oss for eventuelt utsolgte varer.

Priser

Priser angies i norske kroner (NOK) og er inkludert mva. Om du besøker cervera.no som firma, er det mulig å vise prisene uten mva. Fraktkostnad og eventuell administrativ avgift kan tilkomme, se ytterligere informasjon nedenfor. Cervera reserverer seg for eventuelle feil, for eksempel prisinformasjon, kampanjer, rabattkoder eller produktinformasjon som kan oppstå i nettbutikk.

Betalingsalternativer

Velkommen til Klarna Checkout
Klarna Checkout gjør det enkelt, fleksibelt og trygt for deg å handle på nett. Ved å besvare et par spørsmål identifiserer du deg enkelt, og du kan velge den betalingsmetoden som passer deg best.

Et pluss med Klarna Checkout er at vi skiller på kjøp og betaling. Først bekrefter du kjøpet ditt og velger deretter hvordan du vil betale. Hvilken betalingsmåte som tilbys deg kan variere fra butikk til butikk, og er også avhenging av vår kredittsjekk. De vanligste betalingsmåtene er faktura, delbetaling, kort, bankoverføring eller annen direktebetaling. Alt er like sikkert.

Ved å angi informasjon eller sende forespørsel til Klarna Checkout, godkjenner du våre vilkår og vår bruk av dine personopplysninger som framgår nedenfor.

Klarna Checkout Vilkår

Ved å bruke Klarna Checkout godkjenner du Klarna AB (publ):s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), "Klarna", sine vilkår slik de framgår nedenfor, inkludert eventuelle vedlegg eller annet materiale det henvises til under ("Vilkår"). Når du angir eller etterspør informasjon, begynner du bruke Klarna Checkout. Ved å gjøre dette, godkjenner du også vår behandling av dine personopplysninger, inkludert muligheten til å overføre opplysningene til en tredje part eller for behandling utenfor EU/EØS-området. For å kunne bruke Klarna Checkout må du være minst 15 år.

Identifikasjon, tilpasning og risikovurdering
For å identifisere deg på en sikker måte og forhindre uautorisert bruk eller misbruk av Klarna Checkout, og samtidig oppfylle kravene i henhold til god kredittformidling, må Klarna sikre din identitet. Klarna innhenter ytterligere informasjon som fødselsnummer, navn og adresse, samt om du velger kredittalternativer - kredittinformasjon fra ulike leverandører. Klarna benytter også den informasjonen som du kan ha oppgitt ved tidligere kjøp, generell tilgjengelig informasjon på internett og informasjon om hvordan du tidligere har oppfylt våre betalingsvilkår for å kunne gjøre en risikovurdering. Klarna Checkout tilpasser automatisk risikovurderingen, og dermed utformningen av tjenesten for hver gang du bruker tjenesten, og du behøver ikke angi mer informasjon enn nødvendig. I visse tilfeller vises tidligere angitt adresse som er godkjent av Klarna, med en gang du har oppgitt din e-postadresse og postnummeret ditt. Den godkjente adressen kan kun brukes for å oppfylle adresseinformasjonen i direkte tilknytning med et kjøp. Du kan enkelt unngå at den godkjente adressen forhåndsutfylles ved å velge å bruke en PIN-kode. Ved å fullføre kjøpet, bekrefter du identiteten din og korrekt leveringsadresse.

Betaling, gebyrer
Klarna Checkout viser betalingsalternativene som kan tilbys deg. Aktuelle betalingsalternativer som per i dag kan tilbys med Klarna Checkout er faktura, delbetaling, kortbetaling eller direktebetaling via bank. Faktura ligger som foretrukket betalingsalternativ der det er mulig. Ved betaling med faktura gjelder Klarnas til en hver tids gjeldende fakturavilkår; 14 dagers kreditt. Ved uteblitt betaling vil et gebyr for betalingspåminnelse, komme i tillegg. Har du handlet for under kr. 60,- vil gebyret være kr. 29,- og har du handlet for 60,- eller mer vil purregebyret være på kr.60,-. I tillegg kommer en utsettelsesrente som tilsvarer 24 % pluss sentralbankens faste referansesats. Det koster ingenting å bruke Klarna Checkout. Eventuelle skatter eller avgifter kan tilkomme etter valgt betalingsmåte, se nærmere på de individuelle betalingsvilkårene for det alternativet du velger. Klarna kan når som helst legge til eller fjerne ett eller flere betalingsalternativer av de som tilbys i Klarna Checkout.

Når du fullfører et kjøp via Klarna Checkout gjelder det for de fleste betalingsalternativene at du samtidig inngår en avtale der Klarna blant annet garanterer at du ikke trenger å betale om du ikke få varene dine. Klarna erstatter samtidig butikken for det du har handlet og overtar dermed retten til å få betalt. Uansett hvilket av betalingsalternativene du velger, går din betaling dermed til å regulere det kravet Klarna har. Du kan imidlertid tilbys andre betalingsmåter i Klarna Checkout (for eksempel Swish), der Klarna ikke overtar fordringen fra butikken, men betalingen din reguleres i stedet direkte til selgeren. Kjøpet ditt kommer i disse tilfellene til å omfattes av Klarnas kjøpsbeskyttelse.

Bruk
Klarna eier alle rettigheter til Klarna Checkout. Som bruker, kan du kun bruke tjenesten som er anvist for å gjennomføre kjøp, inntil videre og i samsvar med Vilkårene. Dersom du tidligere har handlet med Klarna Checkout og oppgitt adressen din, kommer denne til å bli automatisk utfylt så snart du har oppgitt e-postadressen og postnummeret ditt. Du kan når som helst avslutte denne funksjonen ved å sende en e-post til dataskydd@klarna.se eller ved å velge det alternativet i Klarna Checkout.

Erklæring
Du erklærer at all informasjon du gir er korrekt og din egen, og at du fritt kan inngå avtaler uten verge, bobestyrer eller annen persons samtykke.

Hvis du benytter tjenesten på vegne av en juridisk person, garanterer du samtidig at du har myndighet til å inngå denne avtalen og aksepterer Vilkårene i sin helhet på vegne av den juridiske personen. Ved å oppgi personlig informasjon på vegne av andre personer, bekrefter du at du også har samtykke til å oppgi slike data, og at opplysningen kan brukes til de formål og på de måter som er beskrevet i disse Vilkårene.

Misbruk
Bruk av opplysninger som ikke er dine eller som du av andre grunner ikke har rett til å bruke, samt annen bruk av Klarna Checkout som ikke er tiltenkt, vil bli ansett som misbruk av Klarna. All informasjon knyttet til misbruk eller mistanke om misbruk av Klarna Checkout, for eksempel ved å gi feilaktig eller villedende informasjon, lagres og brukes til fremtidige risikovurderinger og for å beskytte de involverte partene. Brukeren blokkeres fra ytterligere mulighet til å bruke Klarna Checkout. Din overholdelse av Vilkårene og individuelle betalingsbetingelser for Klarnas tjenester, påvirker også risikovurderingen ved bruk av Klarna Checkout og dermed muligheten til å bruke alle betalingsalternativene.

Personvern
Klarna og våre samarbeidspartnere vil behandle dine personopplysninger for å kunne tilby deg en enklere betalingstjeneste via Klarna Checkout, og for å forenkle betalingsprosessen neste gang du bruker Klarnas tjenester. Klarna behandler personopplysningene med det formål å sikre din identitet, administrere kundeforhold, hindre misbruk eller utnyttelse av betalingstjenester, utføre kundeanalyser, kredittvurdering, risikoanalyser, risikostyring, forretningsutvikling, til kommersielle og markedsføringsformål for egen del og for våre spesielt utvalgte partnere, samt til å overholde gjeldende regulatoriske krav for øvrig. Personopplysninger er enhver informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til deg. Følgende er eksempler på personopplysninger som Klarna behandler:

1. Kontaktinformasjon - navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer m.m.
2. Fødselsnummer
3. Betalingsinformasjon - kortnummer, fakturainformasjon m.m.
4. Finansiell informasjon - for eksempel informasjon om inntekt og eventuelle betalingsanmerkninger (brukes i de tilfellene hvor det blir foretatt en kredittvurdering)
5. Artikkelinformasjon - informasjon om kjøpene du gjør
6. Historisk informasjon - informasjon om tidligere kjøp, hvordan du tidligere har overholdt vilkårene for betaling, eventuelle avslag m.m.
7. Informasjon om din datamaskin/enhet - IP-adresse, språkinnstillinger, nettleserinnstillinger m.m
8. Generell tilgjengelig informasjon på internett

Fødselsnummer brukes til identifisering og som kundenummer i kundehåndteringsformål i Klarnas system. Om du tidligere har brukt Klarna kan det finnes tidligere lagret informasjon om deg, for eksempel kundehåndtering, dokumentasjonskrav eller lignende autoriserte formål. Klarna vil bruke slik informasjon for å sikre identiteten din og forenkle bruken av Klarna Checkout. Klarna kan også bruke elektronisk kommunikasjon (f.eks via SMS og e-post) for å kontakte deg. Klarna kan gi informasjon til andre selskaper innenfor Klarna-gruppen, som da også kan bruke informasjonen på den måten og til de formål som som er beskrevet her. For administrative formål kan informasjonen også gjøres kjent for den nettbutikken hvor du foretok kjøpet, og til våre spesielt utvalgte partnere for kundeanalyse og markedsføring. Videre kan informasjon deles i forbindelse med overføring av fordringer til inkassobyrå eller tilsvarende. Informasjonen kan også overføres til behandling utenfor EU/EØS-området til land som ikke har samme krav om beskyttelse av personopplysninger. Klarna verner om personopplysninger og vil iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte opplysningene. Du har rett til å gi en skriftlig anmodning om tilgang til de opplysningene som angår deg, én gang per år. Du har også rett til å korrigere feilaktige opplysninger og velge å ikke motta ytterligere markedskommunikasjon. Klarna er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger.

Se også Klarnas Privacy Statement for nærmere beskrivelse av Klarnas behandling av personopplysninger. Ytterligere informasjon kan også skaffes ved å kontakte Klarna på dataskydd@klarna.se

Ved å bruke Klarna Checkout godkjenner du vår bruk av dine personopplysninger på måter som er beskrevet her, inkludert eventuell overføring til et annet selskap eller land utenfor EU/EØS-området og muligheten til å bruke elektronisk kommunikasjon ved for eksempel markedsføring.

Cookies
Klarna bruker cookies (informasjonskapsler). En cookie er en liten tekstfil som sendes fra Klarnas webserver og som lagres i din nettleser for å gi deg tilgang til forskjellige funksjoner. Klarna bruker cookies blant annet for å tilpasse Klarna Checkout for deg, og for interne analyser av hvordan vår nettside brukes. Cookies kan ikke skade datamaskinen din. Se videre Klarnas Klarna Privacy Statement for nærmere informasjon om hvordan Klarna bruker cookies.

Ved å bruke Klarna Checkout godkjenner du vår bruk av cookies.

Endringer, tillegg og øvrige Tjenester
Klarna endrer og forbedrer hele tiden tjenestene og forbeholder seg retten til å endre Vilkårene for videre bruk av Klarna Checkout. Les derfor alltid igjennom Vilkårene før hvert kjøp. For andre tjenester som Klarna tilbyr, er det Klarnas til enhver tid gjeldene vilkår og prislisten for slike tjenester, som gjelder. Vilkår og prisliste er tilgjengelig på www.klarna.se. Om det viser seg at et spesielt vilkår ikke er håndhevet, skal ikke dette påvirke noen andre vilkår.

Linker til eller fra andre nettsteder
Klarna godkjenner eller kontrollerer ikke noen tredjeparts nettside eller applikasjon, og vi er ikke ansvarlige for deres innhold. I den utstrekning du bruker slike tredjeparts nettsider eller applikasjoner, brukes vilkårene for det aktuelle nettstedet eller applikasjonen.

Ansvarsbegrensning, gjeldene lov og tvister
Utover vilkårene eller obligatorisk forbrukerlov er Klarna ikke ansvarlig for skade som direkte eller indirekte skyldes bruk av Klarna Checkout. Klarna er ikke ansvarlig for eventuelle skader som har oppstått hvis kunden ikke har overholdt bestemmelsene for PIN-koden. Norsk lov gjelder og eventuelle tvister skal behandles rettslig.

Oppsigelse
Retten til å bruke Klarna Checkout gjelder inntil en av partene sier opp avtalen. En slik oppsigelse har umiddelbar virkning, men påvirker ikke vilkår og forpliktelser for fullførte kjøp (ubetalte fakturaer, gebyrer etc.) eller retten til å behandle personopplysninger som beskrevet ovenfor.

Leveranse og frakt

Vi bruker Postnord for transport til ditt nærmeste leveringssted.

Ordreinnhenting av bestillinger håndteres først og fremst personlig. Om dette ikke lar seg gjøre, kan kunden sende bud i hans eller hennes navn. Budet må da kunne vise både sin og kundens legitimasjon. 

Leveringstid

Postnord: Normal leveringstid er 1-4 arbeidsdager.

Leveringsmåter

Cervera sender dine varer som pakke eller brev innen Norge. Per dags dato kan vi ikke tilby leveranser til andre land. Vi tar ikke økonomisk ansvar for eventuelle forsinkelser som er forårsaket av fraktselskapet (for tiden Postnord).

Frakt

Vi betaler frakten om kjøpet er over kr. 499,-. For øvrige bestillinger tar vi en enhetsfrakt på 49,- kr. inkludert mva.

Felles leveranse

Om du mot all formodning skulle motta en vare som du ikke har bestilt, kontakter du vår kundeservice på kundeservice@cervera.no så hjelper vi deg med å returnere varen.

Transportskade

Skulle du oppdage en skade på pakken, meld øyeblikkelig fra til utleveringssted der du hentet varen. Der får du også hjelp til å fylle ut en skaderapport. Vi anbefaler at du ikke tar med deg en pakke som er skadet, ettersom skaden da ikke lengre kan kobles til transporten. Om du oppdager skaden først da du har åpnet pakken og skaden er slik at den kan kobles til transporten, kontakter du Postnord for å gjøre en skaderapport senest 7 dager fra du har tatt i mot varen din.

Trygghet 

Generelt om angrerett og åpent kjøp

Hos cervera.se har du alltid 30 dager åpent kjøp når du handler i vår nettbutikk. Du kan altså returnere varen innen 30 dager fra du har tatt i mot produktet og få tilbake hele beløpet. Produktet skal da være i uendret tilstand; det vil si ubrukt, og at det naturligvis er pakket og kontrollert nøye. Varen skal returneres i originalemballasje eller tilsvarende, og det er viktig at varen kommer til oss i uskadet tilstand. Du betaler selv fraktkostnader ved denne typen retur. 

For andre vilkår og praktisk håndtering av varer som skal sendes i retur, les mer under overskriften Returhåndtering via Cerveras netthandel nedenfor.

Avbestilling

Om du vil avbestille en bestilling som er gjennomført, tar du kontakt med vår kundeservice for netthandel snarest på kundeservice@cervera.no. Om bestillingen din allerede har rukket å bli ekspedert er det ikke lengre mulig å avbestille varen/varene og du er dermed nødt til å motta bestillingen din. Om du angrer på kjøpet etter du har mottatt varene, gjelder ordinære vilkår for angrerett og returhåndtering. 

Angrerett

Du har alltid rett til angre på bestillingen din innen 14 dager, uten at angi noen grunn. Angreperioden regnes fra datoen da du mottok den siste varen/varene i bestillingen din. Kontakt kundeservice for netthandel på kundeservice@cervera.no så sender vi deg et formular. 

Når du bruker angreretten, refunderer vi alle betalinger fra deg, inkludert kostnaden for vårt standard leveringsalternativ, innen rimelig tid og i alle fall senest 14 dager etter at du har meldt fra om at du vil bruke angreretten. Vi kommer til bruke samme betalingsalternativ som du brukte da du bestilte, og det medfører ingen ekstra kostnader for deg. Cervera har rett til å avvente med tilbakebetalingen til vi har mottatt varene eller bevis på at du sendt varene tilbake (det alternativet som inntreffer først).

Du må sende tilbake varene eller levere dem til oss innen rimelig tid, og under alle omstendigheter innen 14 dager fra datoen da du informerte oss om at du ønsket å levere tilbake varen og bruke angreretten. Du får da en forhåndsbetalt adresseetikett fra oss via e-post. Kostnad for retur av varer, er for tiden kr 60,- som kunden betaler selv.

Har du rukket å bruke varen, men likevel vil bruke angreretten kan det innebære en viss minskning av verdi, på din bekostning. Disse sakene håndteres individuelt.

Returhåndtering via Cerveras nettbutikk

Ved retur til Cerveras nettbutikk må du kontakte vår kundeservice kundeservice@cervera.no for å få et returskjema og en adresseetikett. Kjøpskvitteringen skal alltid følge med varen. Du har ansvar for at varen kommer til oss i uskadet tilstand, som er viktig om du ønsker å returnere på en annen måte enn det varen ble levert på. Pass derfor på at varen er godt innpakket i originalemballasjen.

Ved godkjente garantisaker og reklamasjoner står Cervera for alle kostnader inkludert frakt. Ved benytting av angreretten eller åpent kjøp står du selv for returfrakten. Du har også mulighet til å returnere varen i en av Cerveras butikker, se mer info nedenfor.

Returen er ikke godkjent før Cervera har kontrollert varen. Ved godkjent retur og angrerett, tilbakebetales beløpet på samme måte som da du betalte. Når det ikke er godkjent retur og ikke forsendelsen har blitt hentet på post legges det på en administrativt gebyr på kr 250,-. Disse returene betraktes ikke som bruk av angreretten.

Garanti og reklamasjon

Hos Cervera har du naturligvis garanti på alle varer du har kjøpt av oss. Garantien gjelder i 1 år fra den datoen da du mottok varen. Som privatperson er du også dekket av forbrukeren, som innebærer at du har reklamasjonsrett i 2 år. For øvrig gjelder norsk forbrukerlov, les mer hos Forbrukerrådet.

Du skal aldri betale frakt eller returkostnad om det er en feil forårsaket av oss. Før du sender inn en reklamasjon, ta kontakt og rådfør deg alltid med vår kundeservice på kundeservice@cervera.no slik at vi kan løse feilen på best mulig måte (se mer informasjon ovenfor om Returhåndtering). Feilen skal varsles til oss innen rimelig tid etter at du mottok varen.

Om du vil bruke garantien, men det viser seg at feilen kommer av ytre påvirkinger og derfor ikke dekkes av garantien, står du selv for eventuell håndteringskostnad. Cerveras ansatte kommer først og fremst til å avgjøre om feilen kommer av feil i produksjonen, eller om det kommer av en ytre påvirking etter du har tatt i bruk varen.

Reklamasjonsretten gjelder uansett om feilen er synlig eller skjult. Det er likevel en forutsetning at feilen ikke har oppstått som følge av feilaktig bruk av varen. Er det feil på produktet må Cervera rette opp feilen innen 6 måneder. Om dette ikke skjer, har du rett har du krav på en ny vare som erstatter den defekte. Ved korrekt reklamasjon, erstattes du for eventuelle fraktkostnader. Reklamasjoner skal være oss i hende innen rimelig tid. Reklamasjon som gjøres innen 2 måneder fra kjøpsdato, anses alltid som rimelig tid.

Cervera forplikter seg alltid til å følge Forbrukerkjøpsloven.

Løsning og hjelp i tvistemål

Vi på Cervera håper så klart at tvister aldri skal oppstå for deg som kunde. Om det mot formodning skulle skje, så finnes det hjelp å få gjennom en nettbasert tvisteløsning for forbrukersaker som er felles for hele EU. Siden er spesielt laget for at konsumenter skal kunne handle fritt over Europas grenser, og kunne få hjelp om noe skulle gå galt. EU sin nettbaserte tvisteløsning er laget for deg som handler på nett fra et selskap som er lokalisert i et av EU-landene og der du opplever at du trenger bistand i et tvistemål. http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Personopplysninger og personvern

I samsvar med loven for avstandsavtale må du som handler av oss på Cervera være over 18 år. Om du handler i annen persons navn eller bruker en annen persons personnummer uten samtykke, og dette innebærer økonomisk tap eller annen skade for Cervera, kommer dette til å bli politianmeldt.

Cookies

Cervera.se bruker cookies (informasjonskapsler). Cookies er små tekstfiler som brukes for å gi våre besøkere tilgang til visse funksjoner.
En permanent cookie ligger igjen på besøkerens datamaskin i en bestemt tid, mens en sessioncookie lagres tilfeldig i datamaskinens minne mens besøkeren er på nettstedet. Denne typen cookie forsvinner når besøkeren stenger nettleseren.

Cervera.se bruker cookies for å forbedre nettsiden, holde styr på hvilke produkter som besøkeren legger i varekurven, og for å kunne håndtere besøkerens kjøp.

Om du ikke ønsker bruk av cookies, kan du slå av dette i innstillingene i nettleseren din.

Merk at om du velger å slå av for bruk av cookies, så forsvinner visse funksjoner på nettstedet.

Øvrig 

Ved eventuelt sluttsalg av en vare eller eller missberegning av antall lagervarer, har Cervera rett til å heve kjøpet og tilbakebetale eventuelle betalinger fra deg. Vi tar i så fall kontakt for å se hvordan dette kan løses på best mulig måte, da du har mulighet til å velge en annen vare isteden for å få betalingen tilbake.

Force Majeure

Hendelser som krig, naturkatastrofer, prosesser på arbeidsmarkedet, avgjørelser fra myndighetene, manglende leveranse fra underleverandører, fordyrende omstendigheter, og tilsvarende situasjoner utenfor vår kontroll som man ikke har kunnet forutse, skal tilskrives force majeure. Det innebærer at Cervera sine forpliktelser til å oppfylle inngåtte avtaler frigis.

Kontaktinformasjon

Cervera AS
Organisasjonsnummer 920 621 752
Arbins gate 2
0253 Oslo 
Telefon 23 21 30 50
kundeservice@cervera.no

Har vi lov til å by på en kake?

For å ge deg best mulige opplevelse på denne side, bruker vi såkalte cookies (kaker). Det er små tekstfiler som spares i datorn eller telefonen din og ger oss informasjon om hvordan du bruker siden vår. De hjelper også til å forbedre oss. Om du fortsetter in på denne siden tillater du dette.

Her kan du lese mer om cookies.